maandag 26 april 2021

 Over wat we niet weten (26/04/2021: wordt vervolgd)

Luc Bonneux

De cruciale vragen worden zelden gesteld, wat we niet weten wordt vaak vervangen door straffe stellingen en wilde speculaties van zowel deskundigen als toogvirologen. Een overzicht over wat we zullen moeten weten als we ook maar iets willen voorspellen (er is overlap):

Wat is de reden waarom de ene doodziek wordt, en de andere geen symptoom ervaart? Risicostatus van gastheer of infectieuze dosis is onvoldoende verklaring. Hoofdreden lijkt de immunologische respons van de gastheer te zijn, maar wat we moeten meten om die te voorspellen weten we niet.

Hoeveel immuniteit is voldoende, en hoe meten we dat? We weten niet wat we juist moeten weten, hoe dat te meten en hoe dat te interpreteren.

Re-infecties na een doorgemaakte ziekte en na vaccinatie. Wordt dit corona-virus een goedaardige seizoensziekte met frequente maar onschadelijke re-infectie?  Of krijgen we steeds nieuwe uitbraken met nieuwe varianten die voortdurend surveillance en revaccinatie vergen? Dat weten we niet.

Hoe lang duurt immuniteit na infectie of vaccinatie? Dat weten we niet. Het is goed mogelijk dat immuniteit tegen ernstige gevolgen veel langer zal duren dan tegen goedaardige infecties. Maar dat weten we niet.

Varianten verschijnen met toenemende infectiviteit en verminderde effectiviteit van bestaande vaccins. Wat zal het effect zijn van deze bestaande en nieuwe varianten op de wereldwijde vaccinatie inspanning? Dat weten we niet.

Wat is long covid (lange termijngevolgen van een covid infectie), wie krijgt het en hoe kunnen we dat behandelen? Misschien leert long covid ons wat over het chronische vermoeidheidssyndroom – maar de afgelopen vijftig jaar suggereert dat we daar niet te optimistisch over mogen zijn.

Wat is de rol van kinderen? Hoe gemakkelijk kunnen kinderen een infectie krijgen en weer doorgeven? Hebben niet gevaccineerde kinderen een rol in het onderhouden van een endemische aanwezigheid van het virus? Dat weten we niet.

Vormen geïnfecteerde mensen zonder symptomen een gevaar? Het is bekend dat mensen virus kunnen afscheiden en doorgeven voor ze ziek worden (pre-symptomatisch). Maar geldt dat ook voor mensen die nooit enig symptoom ontwikkelen? Dat weten we niet.

Hoe gaat het virus reageren op toenemende immuniteit door infecties en vaccinaties? Gaat het mutaties vinden om deze te ontlopen? Lopen we dus komende herfst risico op nieuwe golven – van virussen en van vaccinaties? Dat weten we niet.

Wat maakt iemand of iets een “superspreader” of een “superspreading event”? Ongeveer 20% van de mensen veroorzaakt 80% van de infecties. Hoe we hen kunnen herkennen, weten we niet.

Social distancing (de anderhalve metermaatschappij) had effect, maar aan een immense menselijke, economische en financiële kost. Welke maatregelen waren effectief? Welke waren kosten-effectief, dit is, welke maatregelen hadden het meeste effect bij geringe kosten? Dat weten we niet.

3 opmerkingen:

  1. Dag Luc,
    'k Ben blij dat je je blog weer gebruikt!
    Ik ben gestopt met de blogs van bepaalde personen te lezen, omdat ze al een jaar lang hetzelfde schrijven.
    Wie naar waarheid zoekt moet zijn mening over deze epidemie toch regelmatig bijschaven en vooral dikwijls zeggen: ik weet het niet en wij weten het niet.
    Bedankt voor je bijdrage!
    Lea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wil van deze gelegenheid gebruik maken om een geweldige man genaamd Dr Ajayi te bedanken, want hij heeft me geholpen mijn verloofde terug te krijgen na 6 maanden scheiding met zijn spreuken die door zijn voorvader aan hem zijn doorgegeven, ik geloof nooit in spreuken maar besloot hem te geven een poging, naar waarheid verbaasde hij me met zijn grote betoveringskracht. Ik denk er nooit aan dat ik zo'n getuigenis doe, maar ik doe dit omdat ik vervuld ben van vreugde omdat ik nu gelukkig getrouwd ben. dus als je de hulp van een spreukgebruiker nodig hebt voor welke spreuk dan ook, neem dan contact op met Dr Ajayi via WhatsApp of Viber: +2347084887094 of e-mail: drajayi1990@gmail.com

    Ook voor de volgende zaken kunt u bij hem terecht:
    1. Loterijspreuken
    2. Kruiden die elke vorm van kanker genezen
    3. Werkpromotiespreuken
    4. Spell om een rechtszaak te winnen
    5. Kruiden om zwanger te worden.

    Neem gewoon contact op met Dr Ajayi voor elke vorm van fysieke of spirituele problemen en zeg er vaarwel tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben hier om Dr Ajayi te bedanken voor het redden van mijn relatie. Ik ben nu vier jaar aan het daten met een man, hij is 39 en 32. Mijn vriend is altijd zo zorgzaam en liefdevol geweest, hij heeft me voorgesteld aan al zijn familieleden en vrienden als zijn verloofde nadat we een paar maanden geleden verloofd waren. We hadden onze trouwdatum al vastgelegd totdat mijn dromen ineens in een nachtmerrie veranderden. Slechts een paar weken voor onze bruiloft veranderde mijn verloofde, in de mate dat hij zei dat hij niet meer geïnteresseerd was in de relatie, simpelweg omdat hij me zat was, ik wist dat dit het gevolg was van zijn ex-vriendin die hem smeekte om te komen al die tijd terug, maar hij zei dat hij niet in haar val zou trappen, maar toen hij zei dat het voorbij was, wist ik dat zij de oorzaak was. De hele nacht en dag huilde ik mijn hart uit en smeekte mijn verloofde om terug te komen omdat we onze bruiloft al hadden geregeld, maar hij weigerde totdat ik hoorde van Dr. Ajayi, de spreukgebruiker, ik nam contact met hem op en hij vertelde me wat ik moest doen, dat hij zal casten sommige spreuken en mijn verloofde zal binnen 3 dagen na de spreuk terugkomen. Een paar dagen later na de betovering, zoals beloofd door Dr. Ajayi, was mijn verloofde bij mij thuis en smeekte me op zijn knieën om hem te vergeven door te zeggen dat het hem speet en niet wist wat hem overkwam. Allemaal dankzij Dr Ajayi voor het redden van mijn relatie, we zijn een paar dagen geleden getrouwd. Als je een spreukgebruiker nodig hebt voor elke vorm van spreukenwerk, neem dan contact op met de krachtige spirituele man Dr Ajayi op Viber / Whatsapp: +2347084887094 of e-mail: drajayi1990@gmail.com


    BeantwoordenVerwijderen